Hoogbegaafdheid, geen luxe!
Hoogbegaafden hebben alles in zich om te excelleren, om bijzondere talenten tot ontwikkeling te brengen. En daarmee evenwichtige persoonlijkheden te worden (of zijn) die in maatschappelijk en sociaal opzicht hun weg in het leven vinden. Maar dát dat ook gebeurt, is niet vanzelfsprekend. Vaak is iets extra’s nodig om begaafdheid ‘om te zetten’ in talent. Dat komt doordat het leer- en ontwikkelingsproces van hoogbegaafden sterk afwijkt van dat van anderen.
Hoogbegaafden kunnen er dus niet op rekenen dat het in cognitief en sociaal-emotioneel opzicht vanzelf goed komt. Bij heel slimme kinderen bijvoorbeeld moet het leerproces op gang komen. Maar ook hoogbegaafde volwassenen lopen soms tegen dingen aan. Vaak zijn het steeds dezelfde dingen, soms in een andere context. Vriendschappen die moeizaam verlopen, banen die niet interessant blijven op lange termijn, het vinden van een hobby. Ook voor hen is het belangrijk om inzicht te verwerven in opgebouwde patronen, om te kijken of en hoe zij deze willen doorbreken.
Bureau Flore is er daarom voor hoogbegaafden van alle leeftijden.
Kinderen
Je kind is (wellicht) hoogbegaafd, maar niet gelukkig.
Jongeren
Ben jij (misschien) hoogbegaafd en loopt het niet zo lekker?
Ouders
Als je kind hoogbegaafd is, heb je veel vragen. Over de opvoeding, school, of vriendschappen.
Volwassenen
Vermoed of weet je dat je hoogbegaafd bent? Ervaar je dat jouw leven niet soepel loopt?
Scholen
Heeft u vragen over de aanpak van hoogbegaafde leerlingen op uw school? Van kennisoverdracht tot beleid, van de coaching van individuele leerkrachten tot het opzetten van een plusklas, bij mij bent u aan het juiste adres.
Hoogbegaafd?
Zit jij op de basisschool, ben je hoogbegaafd en wil je weten wat dat voor je betekent?
Wie ik ben
Waarom maakt mijn kind op school geen gelukkige indruk? Waardoor voelt het zich zo anders dan andere kinderen? Waarom maakt het zich onzichtbaar in de groep? Hoe komt het dat het helemaal ‘in zijn hoofd zit’ en als kleuter tijdens het spelen te bang is om te vallen? Hoe komt het dat mijn kind vaak teleurgesteld uit school komt? Waarom lukt het mijn kind niet om zijn huiswerk te organiseren, ondanks zijn intelligentie?
Toen ik mij als moeder van drie (hoog)begaafde kinderen het hoofd boog over dit soort vragen, was ik al geruime tijd werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs. Uiteraard sprak ik regelmatig met de leerkrachten op de scholen waar ik werkzaam was over hoogbegaafdheid. Daarnaast was ik als bezorgde moeder vaak op de school van mijn kinderen om hun soms benarde situatie te bespreken. In beide soorten contacten (moeder en leerkracht) merkte ik dat ook school de antwoorden schuldig moest blijven op de knagende vragen over hoogbegaafdheid die ik mijzelf stelde. Hoe krijg ik mijn kind aan de praat? Wat is er nodig om tegemoet te komen aan zijn/haar uitdaging? Lees hier verder»
Bureau Flore – Monique Jonkers – Voorstraat 122 4153 AN Beesd – 06 46 38 84 69 –